• search
For Quick Alerts
For Daily Alerts

Erdogan lashes out at Western media, accuses of sympathising with coup


Ankara, Nov 16: Turkish President Recep Tayyip Erdogan has lashed out at the Western media and accused them of sympathising with the failed coup aimed at ousting him from power.

Erdogana's remark came during his speech yesterday from his presidential palace to mark the formal opening a new Ankara-backed English language news channel.


He said that there were writers in Western media sympathetic to the US-based Turkish cleric Fethullah Gulen who Ankara blames for the July 15 coup.

"If the coup had been successful... then foreign media would have mobilised their cameras and pens to legitimise the coup," Erdogan said.

He said those foreign media who are now criticising Turkey over freedom of expression "would have given their screens over to the junta". But with the defeat of the coup, "The headlines they prepared were good for nothing."

The Turkish strongman said his country had "bitter experience" over the last three years and was "well aware" how foreign media had behaved during the 2013 protests against his rule. He added there were writers in Western media who saw July's coup plotters as the "last hope" for Turkey and a prominent place had been given to sympathisers of Gulen and the outlawed Kurdistan Workers Party (PKK).

His comments came as Turkey has been vehemently criticised over the crackdown in the wake of the coup, including the arrests of journalists. TRT World started broadcasting in March last year but the ceremony at the presidential palace was touted by state media as marking its formal launch.

Citing what he said was an African proverb, Erdogan said that if lions did not write their own stories then people would have to listen to the stories of the hunters.

Describing the channel as Turkey's "window on the world", he said he did not want TRT World to be an "official bulletin" but would tell "the truths of our nation through the best television". TRT World, broadcasting in English round the clock, is part of the network of Turkey's state run television TRT.

In recent years, several regional powers have opened their own English-language TV channels -- such as RT in Russia and Press TV in Iran -- to challenge the perceived monopoly of the likes of CNN and the BBC. Turkey has repeatedly complained that its side of the story is overlooked in Western reporting in the conflicts in Syria or its southeast.


For Daily Alerts
Get Instant News Updates
Notification Settings X
Time Settings
Clear Notification X
Do you want to clear all the notifications from your inbox?
Settings X
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. This includes cookies from third party social media websites and ad networks. Such third party cookies may track your use on Oneindia sites for better rendering. Our partners use cookies to ensure we show you advertising that is relevant to you. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies on Oneindia website. However, you can change your cookie settings at any time. Learn more